TIEL - Per 1 november is de nieuwe mediawet ingegaan. Deze nieuwe wet verbiedt Youtubers en Vloggers om onder andere producten meer aan te prijzen. Hiermee komt het verdienmodel van veel youtubers en vloggers in gevaar.
Overmatige aandacht
Vloggers mogen niet meer 'overmatige aandacht' aan een product geven als zij hiervoor betaald worden. Bedrijven betalen youtubers en vloggers soms tienduizenden euro's voor het maken van reclame van producten in filmpjes. Deze betalingen zijn vaak veruit de belangrijkste inkomstenbron van de makers van de filmpjes. De nieuwe regels schrijven voor dat youtubers en vloggers hun kijkers niet meer mogen beïnvloeden om een product te kopen. Daarnaast mogen ze een product dus geen 'overmatige aandacht' geven.
Vlogs voor kinderen
Voor vlogs die bedoeld zijn om kinderen jonger dan 12 jaar te beïnvloeden worden de regels nog strenger. Voor deze groep mag alleen nog maar reclame worden gemaakt als de video zelf door het bedrijf wordt gesponsord.
Regels
Vloggers moeten zich houden aan een aantal regels die ook voor televisieprogramma's gelden. Elk jaar dient er 220 euro aan toezichtkosten betaald worden aan de Commissariaat van de Media. Daarnaast moeten ze zich laten beoordelen door Kijkwijzer. Dit kost jaarlijks meer dan 400 euro. Tevens moet er een redactiestatuut opgemaakt worden waarin de scheiding tussen 'redactie' en 'commercie' wordt vermeld. Wanneer een vlogger een product in beeld brengt dan moet zij aan het begin van een filmpje en aan het einde van een filmpje in beeld brengen dat de vlog reclame bevat.
Boetes
Het is nog niet duidelijk hoe hoog de boetes gaan worden. Deze boetes worden opgelegd door de Commissariaat voor de Media. De toezichthouder is nog in gesprek met haar Europese partners om te bepalen wie precies onder de nieuwe regels gaan vallen. Daarmee lijkt de 'hobbyvlogger' buiten schot te blijven.
Bronnen:
Comments